Att använda marknadsföring i sin blogg

Många människor använder sina bloggar som reklampelare eller marknadsföringskanaler för olika produkter eller tjänster. Det fungerar väldigt bra eftersom många läsare får en mer eller mindre personlig relation med en bloggare och litar mycket på vad den personen säger eller skriver om.

Detta drar många företag nytta av.

Men precis som på ett företag, där man vill göra reklam för något, gäller även samma saker på sociala medier. Det är därför viktigt att försäkra sig om vilka regler och lagar som gäller. Det kan vara svårt för en vanlig, enskild person som börjar blogga och som inte har erfarenhet om just den här biten, att sätta sig in i olika bestämmelser. Faktum är att t.o.m. företagen till en viss del, inte heller riktigt vet hur saker och ting bör gå tillväga, utan tycker det verkar vara bekvämt att kontakta omedvetna bloggare i hopp om att göra sig ett namn eller få ut sina produkter.

Tyvärr förekommer det nämligen en hel del reklam i skymundan på sociala medier. Man har som bloggare alltså rätt att skriva om vad man känner för, men man måste följa vissa regler, och det spelar ingen roll om det är företaget eller du själv som har tagit initiativet till samarbetet.

Marknadsföringslagen

Marknadsföringslagen är en strikt lag som inte välkomnar dold marknadsföring på något sätt. Man måste därför alltid indikera att det rör sig om reklam eller marknadsföring när man har med en produkt eller samarbetar med ett annat företag och använder det i olika inlägg. Man kan t.ex. märka ordet annons om man lägger upp en annons på en sida. Det ska också vara klart och tydligt direkt när man ser den, att det är fråga om reklam. Använd större bokstäver och se till att det verkligen ser ut som en annons.

Som besökare ska man snabbt förstå att det handlar om att sälja något eller att det gäller en kollaboration av något slag. Om du får pengar eller produkter av ett företag, måste de redovisas till Skatteverket, annars betraktas de som mutor.

Marknadsföring eller reklam som riktar sig till barn är ännu striktare.

Här är exempel på ord som ska markeras bredvid nämnda produkter eller företag i bloggposter:

  • Reklam
  • Sponsrat innehåll
  • I samarbete med…

Är det inte fråga om en annons utan bara en länk eller liknande, är kravet ännu större att man förstår att det rör sig om marknadsföring. Det är reklam, oavsett om det handlar om att sälja något, tjäna pengar på något eller om ett företag använder dig eller din blogg som “reklamskylt” för sina varor eller tjänster. Reklam får heller inte vara vilseledande, vad beträffar storlek, pris, kvalitet osv.

Företagen måste tydligt informera dig om att det handlar om reklam innan du lägger ut deras namn, men det är lika mycket ditt ansvar att se till att det blir rätt, eftersom det läggs ut på din blogg.

För dig som behöver mer information eller inte är helt på det klara med vad som gäller, finns det möjlighet att kontakta Konsumentverket, där det finns en sektion som vänder sig just till bloggare eller folk som använder sociala medier som ställen att göra reklam på.

Bryter man mot marknadsföringslagen kan man bli tvungen att betala böter eller en marknadsstörningsavgift.